تجربه مصاحبه شوندگان دکتری در دانشگاه های مختلف ایران

توصیه عمومی به کلیه دعوت شدگان به مصاحبه
قبل از بررسی تک به تک دانشگاه ها باید یه سری نکات مشترک توجه و دقت نمود: در نگاه اولیه میان اساتید اعتماد به نفس و تسلط بر مباحث پارامتر مهمی است. اساتید متوجه هستن که دانشجوها سر مصاحبه استرس دارند برای همین شما اگر فرضاً سوالات عربی رو خوب نتونید پاسخ بدید از نحوه پاسخگویی شما متوجه میشن که مباحث رو بلدید یا نه. حتی برخی مواقع با هوشیاری تمام میتونید اگر سوالی رو بلد نبودید آروم آروم خط سوال استاد رو دست بگیرید و به سمت سوالی ببرید که بلد هستید.
حتی اگر اساتید از شما نپرسیدند خودتون ایشون رو به سمت رزومه تون سوق بدید. حتی اگر کار کوچک پژوهشی انجام داده باشید دید مثبتی ایجاد میکنه
بهتره که جزء نفرات اول برای مصاحبه نباشید
حتماً حتماً به یک نکته توجه کنید. برخی دانشگاه ها گرچه معتبر هستند و اساتید عالی دارند اما سنتی اندیش هستند و برخی نواندیش. حتماً به این نکته هم در انتخاب توجه کنید.
اعراب گذاری مهمه به خصوص حرکات آخر کلمات. وقتی شما متنی رو با اعراب کامل بخونید چه بسا سوال نحوی نپرسند.
معمولاً در مباحث تفسیری و حدیثی، سوالات کلی پرسیده میشه. اسامی کتب مهم هست همچنین اصطلاحات حدیثی
دانشگاه الزهرا
1- در الزهرا سوالات نسبت به بقیه آسونتر و حجمش کمتر بود. سوال از من در مورد تواتر, اختلاف قرائت و بحثهای ذیل اختلاف قرائت از علوم قران معرفت و همچنین بحث تحریف از البیان خویی بود. سوال حدیثی هم تفاوت فقه الحدیث با درایه. ضوابط نقد حدیث, موانع فقه الحدیث و متن خوانی عربی بود
لازم به ذکره که پارسال رزومه ی پژوهشی بسیار تعیین کننده بود. شاید کسانی بودن که سوالات رو عالی جواب ندادند ولی به خاطر دست پر بودن در دانشگاه تاپ انتخاب شدن البته برخی هم برعکس
2-قرآن روباز کردم و چندآیه قرائت کردم.متن مجمع چندخط سوره قمر خوندم و ترجمه کردم .گفتن یک دقیقه راجع به پایان نامه ات صحبت کن. فرق بین کتاب علی ( ع) وصحیفه چیه. اندازه کتاب علی چقدر بوده چه فرقی باصحیفه داشته .ظنون رجال چیه. محمدون ثلاث درحدیث چه کسانی اند.من گفتم کلینی وصدوق وطوسی خانمی که نمیدونم اسمشون چی بود گفت این سه نفرتو فقه اند نه حدیث.خودش سه تا نام برد که یادم نیست.نزول قرآن ازدید ایت الله معرفت روبگید. انگیزه شما از خوندن دکتری چیه.چندبار دکتری شرکت کردید چی تدریس می کردید
3-دانشگاه الزهرا نیز رویکرد غیرسنتی داشت. اساتید این گروه از جمله خانم دکتر بهارزاده، علائی، فتاحی زاده و … مصاحبه را در یک جلسه واحد انجام می دادند. سوالات فنی نبود. تخصص در علوم جدید برایشان جلب توجه می کرد. از مباحث جدید و از محققان معاصر بیشتر سوال می کردند. مهارت انگلیسی برایشان مهم بود. به مقالات اهمیت می دادند.
4-چیزی که من از یکی از اساتید دانشگاهمون پرسیدم
متن خوانی مجمع: متن سوره اسراء و انبیاء و مومنون مهم تره
برای علوم قران نظرات اختلافی علامه معرفت و طباطبایی در بحث تاریخ نزول قران و بهتره جزوه تاریخ قرانی که استاد فتاحی زاده درس دادند نگاهی بیندازید. درباره بحث حدیثی هم ویژگی کتاب های کافی و استبصار و. و موارد اختلافیشون براشون مهمه یکم بیشتر توضیح بدم نظر شیعه و اهل سنت درباره کتاب علی و ویژگی هاش و تفسیر برمبنای سرفصل های جدید
تفسیر تطبیقی شیعه و اهل سنت در خصوص امامت .ولایت و توحید از سوره نمل
مدرک زبان ام اس ارتی خیلی براشون به چشم میاد…این خیلی براشون مهمه…رتبه ملاکشون نیس
بیشتر توانایی و مهارت ملاکشون
روش هایی که بلدید بهشون بگید و کمی توضیح مختصر بدید روش های معناشناسی و تحلیل محتوا و…
حتی اگر مقاله دراین زمینه ها کار نکرده باشید براشون توضیح بدید که مطالعه داشتید و علاقمندید دراینده مقالاتی دراین زمینه ها کارکنید یا اگر مقاله نصفه دارید موضوعش را بهشون بگید
به این مواردهم توجه می کنن… خوب ظاهرشدن…
دانشگاه تهران
1-دانشگاه تهران مصاحبه توسط این افراد و در این مواد درسی صورت می گرفت: دکتر معارف درس حدیث. در این مصاحبه تسلط به کتاب تاریخ عمومی حدیث کمک شایانی می کرد. چند سوالی را از همه می پرسیدند و اگر جواب می دادیم سوالات ریزتر و از منابع دیگر. آقای دکتر فقهی زاده از پایان نامه سوال می کردند و تسلط برای پایان نامه برایشان مهم بود. این مسئله البته کلاً در همه مصاحبه ها مهم بود. خانم دکتر نفیسی درس زبان انگلیسی را مورد پرسش قرار می دادند. معمولاً متنی را از کتاب شیعه یا دایره المعارف انتخاب می کردند و ترجمه، تلفظ و روانی را مورد سنجش قرار می دادند. آقای دکتر فائز و آقای دکتر… عربی می پرسیدند. آقای دکتر فائز نکات بلاغی می پرسیدند و استاد دیگر سوالات عمومی تر و بیشتز از صرف و نحو. آقای دکتر پهلوان سوالات علوم قرآن می پرسیدند. منبع مشخصی نداشت. در واقع به سوالات ایشان کمتر کسی پاسخ می گفت و بیشتر نکات و لطایف بود. دانشگاه تهران مشکل ترین و جدی ترین مصاحبه را انجام می داد و کسانی می توانستند از پس مصاحبه به خوبی بربیایند که واقعاً سواد خوبی داشتند. از آن جا که مواد درسی مختلف مورد پرسش قرار می گرفت و البته آزمون کتبی دقیقی نیز صورت گرفته بود، شانس و احتمال در موفقیت راهی نداشت جز مطالعه دقیق منابع بسیاری.
2-بعد از خواندن چند آیه از قران دکترفائز یه سوال نحوی پرسید.اینکه موضوع مقاله دکتری شما دوست داریدچی باشه.دکترنفیسی انگلیسی پرسیدشمامقاله داری؟ پایان نامه وموضع اونو پرسیدن. امتحان کتبی چطور بود ومقداری گپ وگفتگوی دوستانه.تخصصی سوال نپرسیدند
به البیان مخصوصاً تحریف و اعجاز و نسخ مسلط باشند 3-به علوم قرانی مباحث محکم و متشابه و تاویل و جمع قرآن و مصحف و اعجاز و نسخ و نظرات اقای معرفت رو بلد باشند .
پس در علوم قرآنی همه ی نظرات اقای خوئی و اقای معرفت رو بلد باشند نظر علامه راجع به تاویل . جلد یک اتقان مجمل و مبین و مطلق و مقید و… بلد باشند .
در حدیث هم اصطلاحات حدیثی و نظرات اقای معارف
در تفسیر متن مجمع رو عربیش رو بلد باشند و نظرات علامه طباطبایی رو یاد بگیرند
عربی هم صرف و نحو رو خوب یاد بگیرند و تجزیه و ترکیب و متن خوانی رو خوب یاد بگیرند
منابع منابع منابع رو خوب حفظ کنند و کامل یاد بگیرند
مقاله و کتاب تکلیف همه چیز رو مشخص میکنه
توی نظام اموزشی ما خیلی مهم نیست که شما چقدر میفهمید و سواد دارید چون نمره ی مصاحبه تون نسبتاً نزدیک به هم میشه اختلافش نهایتا پنج شش نمره است
اما مقاله و کتاب به صورت نجومی افراد رو از فرش به عرش میرسونه و تمام بیسوادی و بقیه چیزها رو هم میتونه جبران کنه
3-آزمون کتبی دانشگاه تهران
۳سرفصل علوم قرانی وتفسیر،حدیث،عربی داشت
بخش علوم قرانی:تفسیر ۴ایه اول سوره الرحمن طبق نظر علامه؟دیدگاهها درباره امی بودن پیامبر ونقد یکی؟تعاریف علوم قرانی وانتخاب اصح انها با دلیل؟
بخش حدیث:فرق اصل وکتاب؟اصول اربعمائه؟مرسل ومقبول از نظر مامقانی؟مراسیل ابن ابی عمیر؟
بخش عربی:یک ایه قران ودومتن در حد دوجمله از نهج البلاغه که ترجمه واعراب رو خواسته بودن
دانشگاه علامه طباطبایی
در برگزاری آزمون منظم بود. منتها علامه یک سال در میون پذیرش داره
در مصاحبه رزومه پرسیده شد آینده علمی، متن عربی از مجمع و سوالات حدیثی و کتب تفسیری
دانشگاه تربیت مدرس
1-در دانشگاه تربیت مدرس یکی از مواد درسی که برای اساتید این گروه بسیار مهم است درس عربی است. تسلط به متن خوانی و صرف و نحو می تواند بسیار مورد توجه اساتید قرار بگیرد. دو نفر از چهار نفر اساتید این گروه تخصص عربی دارند. آقای دکتر روحی با تخصص در تفسیر و عربی، متن خوانی و آقای دکتر حاجی خانی با تخصص عربی، صرف و نحو می پرسیدند. خانم دکتر غروی تخصص حدیث دارند. سوال های نرم حدیثی در حد اصطلاحات حدیثی می پرسند. تسلط به منابع درسی حدیث برای پاسخگویی کافی است. خانم دکتر نیلساز با تخصص مستشرقان یکی دیگر از مصاحبه کنندگان هستند. ایشان تسلط به انگلیسی را مورد سنجش قرار می دهند. پیش بینی می شود از امسال آقای دکتر قاضی زاده به جمع مصاحبه گران اضافه شوند. ایشان روحانی و باتخصص فقه هستند و به نظر می رسد نحوه استدلال دانشجو را بیشتر مورد سنجش قرار دهند
2-دکترروحی متن مجمع سوره قمرباترجمه وچندتا سوال نحوی پرسید.دکترنیلساز صرفه پرسیدودکترقاضی زاده تفسیراًثری ودکترغروی زبان
3- اساتید مصاحبه گر دوخانوم وسه اقا بودند…تنها دانشگاهی بود که از مقالات و نحوه نوشتن اونها وهمچنین پایان نامه سوال پرسیده شد …سوالات تخصصی ساده ای پرسیده شد درحوزه علوم قرانی از نسخ و انواع آن و نظرات اهل سنت درباره نسخ سوال شد،در بحث حدیث علوم حدیثی ودرایه الحدیث رو مورد سوال قرار دادن،درباره مبانی وگرایشهای تفسیری هم سوال پرسیدن که همه موارد درحد تعاریف وکلیات بود…البته سوال ابتدایی هم مجمع خوانی بود که توضیحی رو از بیرون پیرامون متن خواستن وسوال نحوی از من نشدودرنهایت هم یک متن انگلیسی بود
این دانشگاه ظاهرا سخت گیریهای خاصی رو نسبت به سایر جاها داشت من جمله اینکه اولویت چندم انتخابیتون اینجا بوده وعلتش رو خواستن ودر رزومه به برخی مطالب پرداختن که من در دانشگاه قم والزهرا وتهران نمونه چنین سوالاتی رو ندیدم…دوستان تا حدودی با روش تحقیق واینکه چکیده های انواع مختلف مقالات چه تفاوتی دارن واینکه در هر بحث از مقاله به چه اموری پرداخته میشه رو بدونن که یکی از اساتید صرفا در این زمینه سوال میپرسیدند
این نکته رو هم خدمت دوستان عزیز عرض کنم که توی مصاحبه ها بخش حدیثی بر بخش علوم قران غلبه داشت وحوزه حدیث ظاهرا بیشترمورد توجه اساتید بود(البته این تجربه شخصی بنده وفقط از ۴دانشگاهی هست که برای مصاحبه رفتم)بهتره دوستان برای مطالعاتشون این مسئله رو هم مدنظر داشته باشن
دانشگاه قم
1-در یک اتاق مصاحبه سه میز جداگانه گذاشته بودن که باید مرحله به مرحله پیش میرفتیم. یک میز مربوط ب علوم قران یکی حدیث و یکی هم متن خوانی عربی علوم قران سوالاتی مثل تفاوت علوم قران و علوم قرانی, نظر ایت الله معرفت در مورد نشانه های نرول وحی بر پیامبر در رابطه با انواع وحی و عام و خاص قران و… بود یعنی غالب منابع علوم قرانی آیت الله معرفت و الاتقان سیوطی و تاریخ قران و البیان خویی بود یک سوالی هم که کردن درمورد قصص قران و اینکه تفاوت هایی که از قصص دیده میشه چیان و
حدیث هم خلاصه مقدمه رجال رو خواستن, نظر علامه طباطبایی و آ.خویی در رابطه با روایات تفسیری که اینجا بحث به روایات فقهی و تعبدی بودن و روابات اسباب نزول کشید و باز هم جواب تعیین کننده ی سوالات بعدی بود درمورد جاعلان حدیث, پدیده ی جعل و چند مورد از جاعلان. در مورد جریان های حدیثی و. در رابطه با درایه و… منابع رو اینجا نمیشد دقیق گفت چون علاوه بر مقدمه علم رجال و درایه و مقباس کتابهای تاریخ حدیثی مثل تاریخ حدیث د معارف چه عمومی و چه کتب فقه الحدیثی مثل روش فهم مسعودی و نقد حدیث و مطالعه ی یه سری مقالات هم به جواب ها کمک میکرد.
در متن خوانی هم مثل بقیه جاها صفحه ای از مجمع البیان رو باز میکردیم و با ید درست میخوندیم و به سوالات ترکیبی و مفهومی استاد پاسخ میدادیم
2- اقای مودب مجمع رو دادند، خوندم.جلد۳و۴ روپرسید.ترجمه کردم.معنی لغوی اثم وشفاعت روپرسید.اقای روحانی علوم قرآن پرسید ایات استثنا در رابطه باسور مکی ومدنی چیست.اگه آیات ای درسوره های مدنی اومده تو این همه سال این آیات کجانگه داری شدن.اگه نزول قران همراه بابعثت بوده پس آغازنزول قران درشب قدر چه معنی داره.سوال دیگه راجع به ادله تحریف توسط قایلین به تحریف بود.آقای دیاری حدیث پرسید.حدیث صحیح ازدیدگاه شیعه واهل سنت تعریفش چیه.کتابهای رجالی شیخ طوسی.مشیخه چیه.اسم کتب مهم درایه روتوشیعه خواست. من چندتا گفتم ازجمله الرواشح السماویه که اسم کاملش رو خواست.کتبی به نام الفهرست همون فهرست شیخ طوسیه؟ زبان دکترنجفی ازانتهای یه مجله تخصصی متنی داد خوندم وترجمه کردم.
پایان نامه رواصلاً ندیدند.
3-دانشگاه قم دانشگاهی با گرایش سنتی و دارای اساتیدی است که تقریبا همگی حوزوی هستند. در این دانشگاه استاد مولایی نیا با تخصص در عربی درس عربی می پرسیدند و گاهی نکات بسیار ریز و لطائف را مورد پرسش قرار می دادند. آقای دکتر مفتح و آقای دکتر تجری علوم قرآن در حد معمولی و در حد کتاب های درسی علوم قرآن می پرسیدند. آقای دکتر نجفی درس حدیث و آن هم در حد کتاب های درسی حدیث و به خصوص مقدمه رجال خویی. در این دانشگاه از تخصص به زبان انگلیسی سنجشی صورت نمی گرفت. آقای دکتر نکونام نمره پژوهشی می دادند و مقالات و اثار پژوهشی را طبق فرم و به دقت نمره دهی می کردند
4-در امور اجرایی بی نظم بود. اما در مصاحبه منظم و اساتید خوش برخورد
روزمه علمی توسط دکتر نکونام ارزیابی میشد
اساتید مصاحبه کننده: دکتر مفتح، دکتر مولانیا و….
سوالات حدیثی مفصل پرسیده شد اما مشخص بود که بیشتر از اینکه پاسخ برای مصاحبه کنند مهم باشد حفظ اعتماد به نفس مهمه
دکتر مفتح هم علوم قرآنی پرسیدند سوالش رو یادم نمیاد ولی یادمه بلد نبودم اما سوال رو به سمت تحریف پذیری قرآن سوق دادم و جوابی که دادم استاد رو شگفت زده کرد.
درباره عربی هم متن مجمع بود منتها در حین خوندن متن، استاد سوالات خانوادگی و شخصی پرسید و حتی متوجه نشدم که بر چه اساسی نمره عربی داد
5-دانشگاه قم هم فقط مصاحبه ی شفاهی بود که متن قرآن توسط آقای دکتر مؤدب سوال شد و سوالاتی در مورد آیاتی که تلاوت شده بود مانند اینکه فلان ضمیر به چه کسانی اشاره دارد و منظور از این آیه چیست… یکی دیگر از اساتید سوالات علوم قرآن پرسیدند و متن مجمع هم توسط استاد دیگری مورد سوال قرار گرفت و آقای دکتر نکو نام هم رزومه را مدرک زبان و غیره و ذلک را بررسی میکردند و نمره ی آن را محاسبه کردند.
یکی از ویژگی های خاص دانشگاه قم بی نظمی در بخش اجرایی و به طور کلی در دانشگاه است که بهتر است دوستان برای انتخاب مد نظر داشته باشند
6-دانشگاه علوم و معارف قم. تاکید بر آمادگی علمی و مصاحبه مفصل. تست شخصیتی. و در نهایت مقاله
به نظر بنده، کتب جهاد،با توجه به فشردگی زمان مصاحبه های دانشگاه، سوالات تمام دانشگاه ها رو پوشش میدهد و طبق تجربه، سطح سوالات فراتر از مطالب کتاب های جهاد نیست
7- من امروز قم مصاحبه دادم، راضی کننده نبود، پارسال بهتر بود از نظر آرامش و … برخورد گرمی نداشتن ،،، سوالات هم در همون سوالاتی که دوستان گفتن، مثل مجمع خوانی و تعریف کتب اطراف و فرق مجمع و تبیان و از چه کسانی حدیث نقل کردند و نظرشان در مورد صحابه چیه ، فواتح سور و نظرات شیعه و سنی، و یه حدیث خوندن که محرف شده بود و از من خواستن عیبش و بگم و یه حدیث خوندن و دوتا سبب نزول متفاوت باید براش می گفتم عربی اول خانه بعد همسایه ، و….
8-تفسیرتطبیقی قم بودم..برای مصاحبه مجمع خوانی سوره انعام بود ..
با سوالات درباره تفسیرالبرهان وگرایشش و مفصلات قرآن و نسخ و..
9-مجمع خوانی: از من سوره یوسف رو پرسیدن به همراه ترجمه
حدیث: انواع ولاء و چرا برخی با روایات عرض مخالفند
سوال از کتاب حدیثی میزان الحکمه و الحیاة و کتاب وافی
سوال در مورد پایان نامه
چند تا از تفاسیر اهل سنت معاصر
وجوه و نظایر و روایت درباره آنها و کتابهای مرتبط با وجوه و نظایر
10-منم امروز دانشگاه قم مصاحبه داشتم …هم علوم قران وحدیث وهم تفسیر تطبیقی
در علوم قران متنی که از مجمع دادن سخت بودومتاسفانه اسم سوره رو دقت نکردم اما برای تطبیقی متن از سوره نسابود واسون…درحد روخوانی وترجمه وتوضیح اجمالی درباره ایات خوانده شده
سوالات علوم قرانی بیشتر درحوزه نزول قران بود ودلیل برنزول دفعی رو خواستن وقائلین به نزول دفعی چطور این مطلب رو توجیه میکنند؟از سور مکی ومدنی وایات استثناسوال کردند …تعریف تفسیر وتاویل وفرق این دو باهم…تفاسیر ماثور کدامند ودرشیعه واهل سنت چندمورد را خواستن؟درباره تفسیر بانوامین وگرایش تفسیری ایشون سوال شد…دلیل حجیت روایات ائمه چیست؟مشیخه؟مستخرج؟تدلیس؟گرایشهای تفسیری؟درمورد بحارالانوار و تفسیر صافی سوال پرسیدند …در حین پاسخ هم گاهی سوالات ریزی پرسیده میشد که متاسفانه خاطرم نمیاد
از متن انگلیسی سوال نشد.
سوابق پژوهشی خیلی سخت گیرانه و کاملاً طبق ضوابط توسط اقای نکونام انجام شد.
به نظرم نظم در مصاحبه هم خوب بود …من ساعت ۸دانشگاه بودم وساعت ۱۰/۵ هردومصاحبه انجام گرفته بود.
11-دیروز تفسیر تطبیقی مصاحبه داشتم
اتاق اول دکتر نکونام خیلی ریز و دقیق و ذره بینی موارد آموزشی و پژوهشی رو نمره میدادن
از من سوال حدیث نپرسیدن اما از علوم قرآن در مورد تاویل پرسیدن که نظر شیعه و سنی در مورد تاویل چیه؟ در مورد متشابهات پرسیدن فایده متشابهات و اینکه آیاتی در مورد متشابهات بخوانم در مورد تحریف قرآن اینکه از شیعه چه کسانی قائل به تحریفند دلیل اینکه ما میگیم قرآن تحریف نشده چیه البته به غیر از دلایل قرآنی
سوالات تفسیر خیلی سخت بود گفتند منابع تفسیر بحار الانوار چیه؟ آیا در بحار از تفسیر انوار انوالتنزیل استفاده شده یا نه؟در مورد موضوع حضرت اسماعیل و اسحاق پرسیدن که در کدام تفاسیر آمده حضرت اسحاق ذبح شده به جای اسماعیل؟ گفتن یه تفسیر نام ببر و گرایش تفسیر رو بگو
اتاق اول دکتر نکونام خیلی ریز و دقیق و ذره بینی موارد آموزشی و پژوهشی رو نمره میدادن
کتاب هم امتیاز داشت براشون؟
اتاق بعدی ۳ نفر بودن
از من سوال حدیث نپرسیدن اما از علوم قرآن در مورد تاویل پرسیدن که نظر شیعه و سنی در مورد تاویل چیه؟ در مورد متشابهات پرسیدن فایده متشابهات و اینکه آیاتی در مورد متشابهات بخوانم در مورد تحریف قرآن اینکه از شیعه چه کسانی قائل به تحریفند دلیل اینکه ما میگیم قرآن تحریف نشده چیه البته به غیر از دلایل قرآنی
سوالات تفسیر خیلی سخت بود گفتند منابع تفسیر بحار الانوار چیه؟ آیا در بحار از تفسیر انوار انوالتنزیل استفاده شده یا نه؟در مورد موضوع حضرت اسماعیل و اسحاق پرسیدن که در کدام تفاسیر آمده حضرت اسحاق ذبح شده به جای اسماعیل؟ گفتن یه تفسیر نام ببر و گرایش تفسیر رو بگو
12-
دانشگاه فارابی
1-دانشگاه فارابی دانشگاهی با رویکرد غیرسنتی به نظرم رسید. تعداد مصاحبه گران بسیار و در یک جلسه مشترک مصاحبه انجام می دادند. تخصص در زمینه علوم جدید مورد توجه این دانشگاه بود. از مهارت زبان انگلیسی پرسش می شد. سوالات در حد کتب درسی بود اما انتظار اساتید از پاسخگویی دانشجو و تحلیل او بسیار بیشتر به نظر می رسید.
2-در فارابی سوالات تخصصی شون رو در قالب کتبی آزمون گرفتن و سوالاتش طوری بود که در منابع اصلی کنکور یافت میشد
برای همین در شفاهی سوالات خیلی تخصصی نمی پرسیدن و بیشتر میخواستن ببینن در چه زمینه ای تخصص داری چه برنامه ای برای دکتری داری. موضوع مد نظر برای رساله دکتری چیه و اینجا جوابها مشخص میکردن که سوال چی باشه. مثلا اگر جواب در مورد بحث جعلیات در روایت می بود سوالات تخصصی در مورد جعل میپرسیدن تا ببینن چند چندی که میخوای رساله شو بنویسی
3-دانشگاه فارابی سال پیش، مصاحبه ی علمی را یک سری منابع رو معرفی کرده بود و آزمون کتبی برگزار کرد، و در مصاحبه شفاهی تعدادی از اساتید در یک جلسه ی واحد، سوالاتی را مطرح کردند که عبارت بود از سوال در مورد موضوع و هدف پایان نامه، نحوه ی پژوهش مسئله محور و موضوع محور و تفاوت این دو و همچنین تاکید زیادی روی موضوع زبان داشتند به این ترتیب که یک متن از زبان تخصصی را به دانشجو دادند و ترجمه ی آن را خواستند و همچنین تعدادی کلمات را معنایش را در متون تخصصی پرسیدند، سوالات مربوط به پایان نامه و انواع پژوهش را آقای دکتر راد پرسیدند و آقای دکتر احمدی و شهیدی و دژآباد هم در همین حوزه پرداختند و سوالات زبان توسط آقای دکتر رضایی و آقای دکتر موسوی مقدم مطرح شد.
4-بی نظم بود اما برخورد اساتید خوب بود
درباره روزمه علمی پرسیده شد و متن زبان
اساتیدش رو نمیشناختم اما حدود ده تا بودند که دور تا دور نشسته بودند.
بنده نمره زبان نداشتم، اما رزومه ام جای خالی زبان رو برام پر کرد.
5-اتاق اول مجمع البیان پرسیدن فقط اعراب و سوال نحو و صرف ترجمه نمیخاستن و چند خط زبان اتاق دوم علوم قرانی و چند تا کتاب و سوال از پایان نامه و اتاق سوم از تاریخ حدیث و اصطلاحات حدیث پرسیدن و یک روایت دادن بهم و گفتن ایراد فقه الحدیثی روایت چیه..
در رشته کلام امامیه
اتاق اول
تلاوت قران خواسته شد، از ایات سوال صرف و نحوی پرسیده شد، از همان ایات تلاوت شده مفهوم محتوایی نیز سوال کردند. بخشی از تفسیر مجمع البیان خوانده شد و در مورد ان توضیح داده شد
استاد دوم از فلسفه، منطق سوال کردند.
اتاق دوم
دکتر برنجکار پایان نامه را بررسی کردند و از ان سوال کردند، از ایده اینده پرسیدند
استاد دیگر در مورد تفاوت اهل حدیث، اشاعره و معادله و تقدم و تاخر انها سوال کردند. وجه تفاوت اساسی شیعه و وهابیت را پرسیدند و
اتاق سوم
سوالات کلام جدید: انواع کثرت گرایی دینی، تعریف تجربه دینی، تفاوت زبان دین و زبان دینی، و زبان و بخشی از مقاله فلسفی پرسیده شد و خواستند که اون مطلب رو تحلیل کنم همچنین در اینجا رزومه و سوابق علمی پژوهشی بررسی شد
دانشگاه فردوسی مشهد
رشته حکمت متعالیه
1-مصاحبه شامل دو بخش آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی بود، در ازمون کتبی 10 سوال علمی در زمینه فلسفه و حکمت متعالیه پرسیده شد. این آزمون 20 امتیاز داشت
مدارک تحصیلی و پژوهشی به شکل پرونده به واحد بررسی سوابق علمی، پژوهشی داده شد که امتیاز این بخش 50 بود.
سپس مصاحبه شفاهی گرفته شد، در این بخش 5 تن از اساتید گروه فلسفه دانشگاه فردوسی حضور داشتند که مجدد سوالات علمی پرسیده شد، از سوابق علمی پژوهشی حرفی زده نشد.
ده دقیقه به طول انجامید و امتیاز آن از 50، فکر کنم 30 امتیاز بود
2-دانشگاه فردوسی سطح سوالات متوسط به بالا.تاکید بر زبان. در صورت آزمون ورودی مصاحبه روان و تست شخصیتی هست. تاکید فراوان بر مقاله
3-امتحان کتبی بود فقط، اما سوالاتشون سخت بود، سوالاتی که یادم مونده یکی در مورد جمع قرآن بود فکر میکنم، یک متن از کتاب امالی سید مرتضی داده بودند و چند سوال ازش مطرح کردند، یک متن از نهج البلاغه برای اعراب گزاری و ترجمه، یک متن هم به نظرم از مجمع البیان بود، یک روایت رو داده بودند که باید بررسی سندی می شد و یک روایت هم بود که نیاز به ترجمه داشت
4-شامل دو بخش کتبی و شفاهی است
شفاهی؛ سؤالاتی از این موارد که در ارشد چه کردید ؟ در دکتری چه خواهید کرد؟ موضوع و ایدهی رساله شما چه خواهد بود؟
کتبی؛ بر خلاف سال 95، ازمون خیلی کلی و در سه حیطهی علوم قرآن، حدیث و عربی بود
برخلاف سال 95 ، زبان انگلیسی جز امتحان نبود.
از این جهت که سؤالات کلی بود، ممکن بود به دلیل اینکه قادر به پاسخگویی نباشیم، امتیاز ان درس را از دست بدهیم
دوستانی که متقاضی استعداد بودند علاوه بر این دو بخش، سؤالات تخصصی در مصاحبه شفاهی پرسیده شد.( متن خوانی از مجمع ، سوالات دقیق حدیثی، سؤالات نحوی)
5-مصاحبه شامل دو بخش بود: کتبی و مصاحبه
کتبی حدود 6 ساعت از ساعت 2 ظهر تا 8 شب
سؤالها کلی بود مانند اینکه اولین جامع کیست؟ یک حدیث از مرآة العقول( ترجمه وبررسی از جنبهی حدیثی)؛ یک خطبه از نهج البلاغه و اعراب گذاری ؛ یک متن انگلیسی تخصصی (به نظر ساده)؛ یک متن از سید مرتضی که درباره فرزند نوح ع است؛ یک متن از کسی نوشته بود واجب است یا حرام ولی جواب جایز است بود (برداشت از متن، بسیار مهم است )؛ اعراب گذاری؛ تنویع خبر .. تفسیر یک ایه از سوره بقره و انواع تقاسیر یا روش های تفاسیر و …
به نظرم اگر منابع را تورق و کلیات را بخوانند و قلمِ پروراندن نیز داشته باشند ان شاء الله از کتبی عبور میکنند.
در کل اگر به عربی آشنایی داشته باشند و مفهومی درسها را فهمیده باشند میتوانند پاسخ دهند. دوستانی که با آنها در ارتباط بودیم شاید جواب درست را نوشته بودند ولی چون تحلیلی نبود از گردونه رقابت حذف شدند
مثل حدیث مرآه العقول یقینا ما همه را نمیتوانیم تماما احادیث را حفظ کنیم ولی اگر با علم درایه اشنایی داشته باشیم میتوانیم حدیث را از نظر ارسال و … بررسی کنیم به دانستههای قدیم رجوع کنند… البته بیراه هم ننویسند
مباحثه شفاهی حدود 5 تا 10دقیقه موضوع پایان نامه ارشد که چه کردید و در دکتری چه خواهید کرد؟ نحوهی سخن گفتن؛ تسلط و محکم بودن و همچنین ادب …و نشان دهندکه ذهنشان پر از ایده است.
دو گروه بودند یک گروه دو نفره مدارک را بررسی میکردند.
گروه دوم: 6 نفر اعضای علمی…
با توجه به اینکه دوستان رقابت کننده ای که پذیرش نشدند ولی رزومه خوبی داشتند ولی شاید به خاطر فقدان قوه تحلیل؛ نداشتن اعتماد به نفس؛ داشتن سبک منبری در صحبتهاشون و… پذیرفته نشدند.
6-امتحان کتبی بود فقط، اما سوالاتشون سخت بود، سوالاتی که یادم مونده یکی در مورد جمع قرآن بود فکر میکنم، یک متن از کتاب امالی سید مرتضی داده بودند و چند سوال ازش مطرح کردند، یک متن از نهج البلاغه برای اعراب گزاری و ترجمه، یک متن هم به نظرم از مجمع البیان بود، یک روایت رو داده بودند که باید بررسی سندی می شد و یک روایت هم بود که نیاز به ترجمه داشت.
7- ازمون کتبی از ساعت 8تا 11 بود. هر درس حدود 4 یا5 سوال داشت. گاها جواب ها طولانی و گاهی مختصردر حد یک خط
تفسیر: یک متن. عربی از المیزان درباره و ماکان عطاء ربک محظورا و چندین سوال درباره مقصود مولف داده بودند که البته نیاز بود قبلا مطالعه داشته باشیم و بر تفسیر ایه مطلع باشیم
علوم قرانی: یک متن عربی از الاتقان داده بودند درباره مفهوم و منطوق و چندین سوال از ان پرسیده بودند
سوال بعدی درباره نظر معرفت درباره چرایی عالم ترین صحابه بودن امام علی علیه السلام و سوال دیگه درباره نظر معرفت درباره حسن بصری. و شبهات و پاسخ هایی که داده شده بود
یک متن عربی از امالی سید مرتضی داده بودند و زیر چند خطش خط کشیده بودند و خواسته بودند اعراب گذاری کنیم و مقصود سید از این جملات بگیم
حدیث: یک حدیث داده بودند و خواسته بودند از نظر سند و متن تحلیل کنیم . سوال بعدی چند اصطلاح داده بودند و باید میگفتیم در مدح یا ذم راوی هست و به چه معناست مثل مولی و …
یک سوال هم درباره کلیات رجال سبحانی بود و باز هم یک متن عربی که چندین سوال از ان داده بودند مثلا موضوعش چیه و مقصود چیه و…
درتمام متون عربی لازم بود قبلا به موضوع مورد نظر تسلط داشته باشیم و صرف ترجمه متن خیلی کمکی نمیکنه. مصاحبه: بررسی رزومه بود فقط
دانشگاه مازندران
1-مقاله خیلی مهم است.مجمع خوانی, دامنه اطلاعات علمی علوم قرآن، تسلط بر تفسیر بخصوص تفسیر دکتر مودب دانشگاه مازندران تست شخصیتی،تاکید بر مقاله، مصاحبه علمی
2-متن عربی از مجمع البیان، این که نظر علامه ذیل آیه شجره الزقوم چی هست؟ حدیث مدلس چی است و چند مورد از اصطلاحات حدیثی رو پرسیدند، سوالات علوم قرآنی عمدتا از البیان آقای خویی بود، بعد یک آیه رو پرسیدند که ترجمه و تجزیه و ترکیب، البته ترجمه آیه در گرو یک واو بود که اگر عاطفه میشد معناش یک چیز بود و اگر استیناف یک چیز دیگه و در مورد آیه بحث کردیم.در مورد محکم و متشابه هم پرسیدند.
3-آزمون کتبی و مصاحبه دکتری و همچنین استعداد درخشان رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران:
در دو نوبت صبح و عصر به صورت آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی یعد از ظهر برگزار می شود
اهم منابع آزمون مصاحبه دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران
-علوم حدیث: (کلیه مباحث بر اساس سرفصل کارشناسی و کارشناسی ارشد)؛ نمونه منابع:
– درایه الحدیث کاظم مدیر شانه چی
– تاریخ عمومی حدیث مجید معارف
– فقه الحدیث (تلخیص مقباس الهدایه مامقانی)
-علوم قرآنی: (کلیه مباحث بر اساس سرفصل کارشناسی و کارشناسی ارشد)؛ نمونه منابع
-مقدمه البیان آیت الله خویی
-التمهید آیت الله معرفت
–الاتقان سیوطی
– تفسیر وتاریخ تفسیر: (کلیه مباحث بر اساس سرفصل کارشناسی و کارشناسی ارشد)؛ نمونه منابع
-تفسیر و مفسران آیت الله معرفت.
– تفسیر سوره های: حج، مومنون، انبیاء، جمعه، اسراء، واقعه، یس، طارق، اعلی، حجرات و ۱۰۰ آیه اول بقره. از تفسیر مجمع البیان طبرسی و المیزان علامه طباطبایی
دانشگاه میبد
1-تجربه مصاحبه رشته نهج البلاغه دانشگاه حائری
شش استاد در شش اتاق مجزا سوالها رو مطرح می کردند، اساتید هیات علمی دانشکده الهیات گروه علوم قرآن و حدیث بودند و هر کدام در حوزه تخصص خاصی سوال می پرسیدند
دکتر حمید حمیدیان: دو مورد شروح نهج البلاغه و همچنین سوالاتی از پایان نامه ارشد
دکتر سیدمحمد موسوی: شبهه ای از نهج البلاغه در مورد عقل زنان را طرح کردند و به شکل مباحثه پیش رفتند، در پایان هدف را توانایی ورود به مباحث و قدرت مباحثه ذکر کردند، ایشون به نظر راضی امدند
دکتر یحیی میرحسینی: در مورد پژوهش، روش تحقیق و تاریخ سوال کردند
دکتر احمد زارع زردینی: مسئول سوال از زبان تخصصی بودند که متن تخصصی از یک مقاله در مورد قرآن را روخوانی و ترجمه خواستند
دکتر کمال صحرائی که فقط از داوطلبان علوم قران و حدیث سوال می کردند و رشته من نهج البلاغه بود
رییس دانشکده نیز بیشتر وارد مباحث تخصصی و منبع شناسی شدند
2- متن خوانی همراه با پرسش از نقش کلمات. معنای بسم الله الرحمن الرحیم. معنای رحیم؟ ریشه ی الله و ترجمه ی الله؟ گ اقای میرجلیلی: متن خوانی مجمع.ایات جبری قران را چطور تفسیر میکند و ما رمیت اذ رمیت و…سوره انفال. تفاوت سبب نزول و شان نزول. اقای صحرایی: عام مخصوص چیه؟ حدیث معلق و منظور ابتدای سند. سند صحیفه سجادیه چطوره؟ علل الشرایع از کیست و چرامقبول نیفتاد؟ ایاتی مثل ظهار و برده و…..براماچه فایده دارد ؟ جاودانگی قران چی میشه پس کاربردش برا ما چیه؟ ایات قران و دین به زن ظلم کرده ارث زن یا……شهادت زن و…..چگونه جواب میدهید؟. بخواهی مقاله جستجو کنی از کدام سایت ها جستجو میکنی؟ با کدام نرم افزارها کار کردید؟ اقای یحیی میر حسینی: بررسی رزومه. اقای زارع: خبر واحد چیست و ایا حجیت دارد؟ روایت ازصحابه حجیت دارد/؟ حجة الاسلام حمیدیان: تعریف وجوه و نظایر درقران. کدام تفاسیر زیاد از وجوه و نظایر استفاده کردن/؟
دانشگاه اصفهان
1-دانشگاه اصفهان دانشگاهی هر دو رویکرد سنتی و غیر سنتی را با هم دارد. اساتید این گروه آقای دکتر حاج اسماعیلی با تخصص تفسیر و علوم قرآن هستند. ایشان سوالات و نکات تفسیری را مورد پرسش قرار می دادند. دانشجو خودش صفحه ای را باز می کرد. روخوانی و روانخوانی و در صورت تمایل ترتیل دانشجو را می شنیدند و می خواستند نکات تفسیری آیه ای را بگوییم. آقای دکتر ستوده نیا تخصص قرائت دارند و همه سوالات ایشان حول این محور است. آقای دکتر لطفی و احمد نژاد با تخصص حدیث سوالات و نکات حدیثی می پرسند. البته سوالات در حد نرم کتب درسی است. آقای دکتر شکرانی با تخصص عربی سوالات و نکات صرف و نحو می پرسند آقای دکتر مطیع تخصص های جدید به خصوص حوزه زبان شناسی از این حوزه و مطالعات جدید می پرسند. در این دانشگاه تسلط به زبان انگلیسی ، تسلط به عربی، آشنایی با علوم و مباحث جدید مورد توجه قرار می گیرد. نمره زبان مهم است ولی مهارت زبان انگلیسی به صورت جدی مورد پرسش قرار نمیگیرد
2-در دانشگاه اصفهان نیز آزمون کتبی و شفاهی برگزار شد. آزمون دانشگاه اصفهان بسیار مفصل ، طی چند مرحله، و از صبح تا ظهر به طول انجامید!!!
دانشگاه اصفهان در مصاحبه ی شفاهی نیز سنگ تمام گذاشت و دانشجویان را در سه مرحله ی مجزا و در سه اتاق مختلف مورد مصاحبه قرار داد.
بنده اسامی اساتید را به خاطر ندارم ولی در مرحله ی اول مدیر گروه به همراه دوتا از اساتید دیگر رزومه و انگیزه و پیشینه ی دانشجو را مورد بررسی قرار داد و در مرحله ی بعدی چهار تا از اساتید به نوبت از علوم قرآن ، حدیث و متن خوانی قرآن و صرف و نحو آن و در پایان یکی از اساتید از دانشجو میخواست که آیاتی را تلاوت کند و سوالات تفسیری از او می پرسید.
اتاق آخر هم مربوط به تورق و سوال از پایان نامه بود که به نوبه ی خود موشکافانه و پرپیمانه بود.
نکته ی که در رابطه با دانشگاه اصفهان ،دوستان خوب است بدانند، سختگیری و جو سنگینی بود که اساتید به وجود می آوردند و به جز خود مدیر گروه که رفتار گرم و صمیمی با دانشجویان داشت، بقیه از این ویژگی برخوردار بودند که در نهایت باعث شد بنده به نوبه ی خودم با وجود پذیرش، این دانشگاه را کنار بگذارم.
3- از اصفهان راضی نبودم چون تیپ مصاحبه شون طوری بود که گویا سر جنگ با دانشجو دارند. البته چون نفرات اول بودم مصاحبه اینطوری بود ولی برای نفرات آخر چینش تغییر کرد. سه تا اتاق بود اولی که رزومه پژوهشی رو دریافت میکردند و سوالاتی درباره آینده پژوهشی و برنامه ریزی شخصی می پرسیدند. اتاق دوم یک میز بود و حدود ده تا استاد که دورش نشسته بودند(البته بعد مصاحبه بنده چون اعتراض کردیم استادها تقسیم شدند) روخوانی قرآن، صرف و نحو و تفسیر پرسیدندو مشکل اصلی اینجا بود که تمامی ده استاد درگیر سوال میشدند. بعد سوالی که پرسیدند این بود که چرا اصفهان رو انتخاب کردید و آیا خانواده برای تحصیل در اصفهان اجازه می دهند یا خیر.
اتاق سوم پایان نامه بود. اصلا راضی نبودم چون کاملا صوری بود. با عرض پوزش به نظرم اساتیدی که برای این اتاق انتخاب شده بودند مناسب نبودند.
4-برخورد اساتید، گرم و دوستانه، همراه با لبخند و گاهی شوخی
در اتاق اول دکتر مطیع، دکتر صمدانیان و خانم دکتر فقیهی بودند، به محض ورود دکتر مطیع با لبخند به انگلیسی شروع به صحبت کردند و خواستند که یک بیوگرافی به انگلیسی ارائه بدهم.
بعد هم در مورد سوابق و ایده های پژوهشی سوال کردند.
در ادامه خواستند که قسمتی از متن دائره المعارف لیدن را بخوانم و ترجمه کنم.
این قسمت تقریبا طبق روال چند سال گذشته بود، فرقش این بود که سالهای گذشته ترجمه انگلیسی قرآن از سید حسین نصر را می پرسیدند
دکتر صمدانیان و دکتر فقیهی مدارک رو بررسی کردند
در اتاق بعدی هفت تا استاد بودند که چهار نفرشان سوال کردند
خانم دکتر پرچم خواستند که چند آیه از جزء28 بخوانم و موارد تفسیری آن را ذکر کنم، بعد هم متن عربی المیزان از همان آیات را دادند که بخوانم و ترجمه کنم.
البته از سایر داوطلبان از سوره بقره و سوره های دیگر هم پرسیده بودند.
متن عربی هم از تفسیر روح البیان و سید امالی و… پرسیده بودند
دکتر سلطانی یک برگه زیراکس شده از متن عربی بدون اعراب یک حدیث (ظاهرا از جامع الاحادیث آیت الله بروجردی به نقل از امالی شیخ صدوق) را دادند که بخوانم، ترجمه کنم. سوال نحوی پرسیدند و در مورد دو نفر از رجالش سوال کردند و چند تا از اصلاحات حدیثی را پرسیدند.
دکتر ستوده نیا فرق عام و خاص و مطلق و مقید و تعریف نص و ظاهر را پرسیدند و جویای سوابق و فعالیت های قرآنی شدند.
دکتر حاجی اسماعیلی تعریف علوم قرآنی را پرسیدند ( البته تعریف های متداول را قبول ندارند و نام نویسندگان کتاب متدولوژی علوم قرآنی (ابراهیم فتح الهی) و کتاب مفاهیم اخلاقی و دینی در قرآن (ایزوتسو) را پرسیدند.
دکتر احمدنژاد، دکتر لطفی و دکتر شکرانی از من سوال نکردند. طبق گفته سایر داوطلبان در هر مصاحبه فقط 4 استاد سوال می کردند و در هر مصاحبه اساتید سوال کننده متفاوت بودند.
به طور کلی روند مصاحبه ها در هر سال متفاوت بوده، مثلا هر سال از متن های عربی مختلف سوال پرسیده شده
یا سوال از تجزیه و ترکیب آیات قرآن حتما بوده، ولی امسال نبود. ( بنده هم تجزیه و ترکیب خیلی کار کرده بودم،
پذیرایی چایی، کیک، شربت و هندوانه بود. با گلدانهای طبیعی بزرگ سالن ورودی را تزئین کرده بودند.
تا اینجا با گروه الهیات دانشکده بود و برخوردها خوب بود، از کسی گله ای نشنیدم
برای ناهار به هر نفر و همراهانش ژتون می دادند که در رستوران یاس 1 سرو می شد.
این قسمت به عهده مسئولین دانشگاه اصفهان بود و چون همه داوطلبان دکتری کل دانشگاه به رستوران یاس آمده بودند، ازدحام زیادی بود و در این بین کارکنان رستوران به دانشجوها و اساتید و کارمندان هم خدمات می دادند که باعث شد حدود یک ساعت تو صف باشیم و از آنجایی که مصاحبه تعداد زیادی از افراد قرار بود بعد ازظهر برگزار شود، و داوطلبان نگران بودند که دیر برسند، صدای اعتراض و غر زدن مرتب شنیده می شد.
5 اتاق اول انگلیسی پرسیدند. در حد معرفی و مکالمه ساده…. روخوانی و بررسی رزومه
اتاق دوم اصطلاحات حدیثی، سند حدیث گفتند بررسی کنم؛ در مورد ورقه بن نوفل پرسیدند؛ کتابهای علوم قرآنی؛ یه چیزی پرسیدند که من نمی دونستم چیه در تاریخ؛ یک آیه روخوانی و معنی؛ متن عربی المیزان و… –
6 عمومی، زبان و بیوگرافی
تخصصی، تعریف فصاحت و بلاغت قرآن ، تعریف حدیث معضل، متشابه الاسناد و راه تشخیص ثقه و غیر ثقه ، مشترکات حدیثی در بحث رجال چیست،
روخوانی متن عربی اعراب گذاری و سوالات نحوی از ان، و خواندن چند خط قرآن
احساس کردم برای رفع تکلیف مصاحبه میگیرن
برخورد اساتید و پذیرایی و پاسخ دهی عالی –
دانشگاه اراک
1- کتبی و شفاهی بود، سوالات کتبی همش تستی و از همین منابع مرسوم مثل البیان و مقدمه رجال آیت الله خویی، مصاحبه شفاهی تا جاییکه یادم هست یکی از سوالات این بود که گفت قرآن و باز کن بعد گفت کلمه خامدون ترجمش چیه، بعد یکی دیگه سوره حدید رو آورد و گفت با هم تفسیر کنیم به نظرت این بخش از آیه یعنی چی و …. یکی دیگه فرق بین حدیث جعلی و ضعیف رو پرسید و یک روایت خوند و گفت ترجمه کن و به لحاظ فقه الحدیثی تحلیل کن یک سوال هم در مورد فرق سبب با شان نزول بود
2- سه تا استاد: دو آیه با ترجمه و نکات نحوی و بلاغی، مثلا ریشه کلمه ابتغاء و در مورد مجاز عقلی
در مورد فقه الحدیث و منبعش
یه حدیث گفتن ، و جوابش اینکه با عصمت امام سازگار نبود و عقل و …
زه حدیث که مشکلش نقل به معنی بود
نسخ و نسیء
3-کلا 5 تا سوال ازم پرسیدن. یکم قرآن خوندم و صرف و نحو و معنی لغات پرسیدن. بعدش از فقه الحدیث پرسیدن و استاد بعدی تفسیر پرسید و بعدش هم یه سوال رجالی پرسیدن
خیلی نکات صرف ونحوی براشون مهم بود..قشنگ معلوم بود که اساتیدش بیشتر روی مباحث ادبی قرآن مسلط بودن……..
شمارش نداشت که …..قرآن و باز کردم.اول جز 13 اومد.چندتا آیه اشو خوندم وتفسیرشو پرسیدن .براشون انجام دادم و بیشتراز مباحث صرف ونحو پرسیدن……. درمورد احادیث بدء الوحی پرسیدن.کهمثالش میشد داستان ورقه بن نوفل………….درمورد نظر علامه طباطبایی درمورد آیه 7 آل عمران پرسیدن………بعدهم از ابن تیمیه پرسیدن که من با ابن عربی اشتباه گرفتمش…تغریف تفسیر علمی رو دیدگاهاهشو پرسیدن………..ولی در کل روی محور تفسیر اون صفحه ای که داشتم میچرخید بحث
بعدهم یه حدیث گفتن درمورد اینکه حضرت جبریل به پیامبر گفته بخون و پیامبر گفته نمیتونم بخونم .نظرموخواستن که گفتم بهشون
بعدهم پرسیدن که کجاهاروزدم.گفتم فقط قم رفتم مصاحبه واراک….گفتن انشاله یکیشو قبول میشید
دانشگاه ایلام
1-اونجا فقط شفاهی بود، متن خوانی از منبع که از قبل تعیین شده بود باید کجا رو میخوندیم، برای من سوره انسان بود اول باید کامل خونده میشد و بعد ترجمه و البته تجزیه ترکیب هم پرسیده میشد، در تفسیر گفتند نظر علامه در مورد و آیه ما خلقت الجن و النس الا لیعبدون چی هست؟ بعد پرسیدند که حجیت ظواهر قران چیه و کیا این نظر قبول ندارند.
2- مصاحبه ایلام:
بهترین شرح بر کتاب کافی ،
مترجم کتاب مفاتیح الغیب
چند تفسیر شیعه و سنی نام ببر
نویسنده فی ضلال کیه و مال چه زمانیه
متن خوانی مجمع
از چه تفاسیر اهل سنتی استفاده کردی
چند کتاب علوم قرآنی جدید نام ببر غیر از البیان و تمهید
دانشگاه کاشان
1-فقط مصاحبه شفاهی، متن مجمع از ابتدای سوره اسراء آماده بود، یک صفحه متن خواتنی و بعد مجددا ترجمه و سوالات صرف و نحوی، در مورد وحی سوال پرسیدن، مصاحب، و حدیث رو هم از مباحث کتاب تاریخ حدیث دکتر معارف و مقدمه رجال آقای خویی مطرح کردند
2-بنظرم بی نظم ترین دانشگاه در برگزاری بود. چون بنده جزء افرادی بودم که روز اول باید مصاحبه میشدم. اما زمانی که دانشگاه رسیدم وقتی مکان مصاحبه را میپرسیدم اظهار بی اطلاعی میکردند حتی مدیریت گروه علوم قرآن و حدیث.
بعد از دو ساعتی مستقر شدند و جای مصاحبه مشخص شد. اما بر خلاف بی نظمی مصاحبه خوب بود. متن عربی از امالی پرسیدند همراه با موضوع پایان نامه و نتیجه ای که از آن حاصل شده است.
3-در دانشگاه کاشان، مصاحبه طی یک مرحله شفاهی برگزار شد که با جو بسیار آرام و برخورد صمیمی اساتید همراه بود
اساتید مصاحبه کننده، آقای دکتر قاسم پور و آقای دکتر فهیمی تبار و آقای دکتر ستار بودند.
آقای دکتر قاسم پور سوالاتی پیرامون علوم قرآنی پیرامون زبان قرآن پرسیدند.
و آقای دکتر ستار سوالات حدیثی در رابطه با خانواده حدیث مطرح کردند و آقای دکتر فهیمی تبار متنی از مجمع البیان را خواستند که بخوانیم و ترجمه کنیم و تعدادی هم سوال صرف و نحو از همان متن پرسیدند
4- مجمع خوانی آیه 112 سوره نحل رو پرسیدن و صنعت ادبی به کار رفته که استعاره بود
در مورد پایان نامه و چون مستشرقان کار کرده بودم نظرات جدید در مورد وحی، از ابوزید، سروش و مجتهد شبستری
و نظایر
5-کاشان: اول روخوانی و اعراب مجمع بود در اعراب کمی اشتباها کمک کردند تا ببینند ما متوجه میشیم یا نه و بعد سوال از کیفیت احادیث کافی که ایا کلینی دچار تدلیس و یا خلط در احادیث کافی شده یا نه؟ پاسخ مربوط به احادیث معنعن کافی میشد
سوال بعدی درباره قابلیت فهم قران بود. چند سوال از رزومه پرسیدند مثلا ازکتابی که نوشته بودم و……
6-از حدیث فرق حدیث صحیح و حسن رو پرسیدن. از علوم قرآن گفتن معربات چیست؟
از تفسیر در مورد ایمان حضرت ابراهیم ع به رستاخیز پرسیدن و اینکه آیه مربوط رو توضیح بدم
دو خط از مجمع هم پرسیدن از سوره اسرا
7- در یک اتاق ۴نفر بودن : اقای ستار. اقای قاسم پور. اقای فهیمی تبار و اقای عباسی مقدم. اقهی
پرسیدن شاغل هستم یانه. تجربه ی مصاحبه ی من در کاشان درسال۹۸: من درسال۹۵هم کاشان مصاحبه داده بودم . جالبه امروز دقیقا همون متن عربی مجمع را امسال ازم پرسیدن که در سال ۹۵ ازم پرسیدن. و بعد گفتن نظر صاحب مجمع دراین باره چیه؟ سوال تفسیری هم این بود که فرق بین مبانی تفسیر و روش تفسیر چیست و مبانی تفسیر را بگم
اقای ستار سوالات حدیثی پرسیدن: چند کتاب فقه الحدیثی نام ببر. تعریف فقه الحدیث چیه؟
توجه داشته باشید به ظاهر هم توجه میکنن
زبان اصلا نپرسیدن
اقای فهیمی تبار هم متن خوانی عربی پرسیدن
اقای قاسم پور: ادله ی مخالفین علم رجال چیه و نقد ان.
اقای عباسی مقدم پرسیدن ابوهلال را میشناسی؟ گفتم فروق اللغه را نوشته بعد گفتن فروق اللغه در کدام بخش علوم قرانی هست؟
اقای قاسم پور هم در مورد سبب نزول ملاکه یا عموم لفظ؟
8-
دانشگاه چمران اهواز
1-مصاحبه استعداد درخشان چمران:
۱. تعریف معجزه در لغت و اصطلاح
۲. معجزه در قرآن به چه معانی آمده
۳. مهمترین عامل که موجب میشه بگوییم معجزه است قرآن؟
۴. درچه سوره هایی تحدی آمده؟
۵. مراحل تحدی و دیدگاه متکلمین؟
۶. نظر اندیشمندان درباره بشری و غیر بشری بودن قرآن؟
۷. اشکال تفسیر موضوعی؟
۸. روشهای تفسیری جز ترتیبی و موضوعی؟
۹. چه چیزی باعث میشه نگوییم قرآن بشری است؟
۱۰. وحدت موضوعی به چه معناست و مشکلاتش چیست؟
۱۱. تفسیر بهجت پور چندجلد چاپ شده؟
۱۲. شان نزول و اسباب نزول چیست؟
۱۳. تحریف چند نوع است؟
۱۴. مهمترین نوع تحریف؟
۱۵. نظر شیعیان و اهل سنت در خصوص تحریف
۱۶. اولین شخصی که تحریف را بیان کرد؟
۱۷. اولین شخص رجالی؟ اولین شخص رجال در شیعیان؟
۱۷. سند یابی در کدام علم قرار دارد؟
۱۸. فرق تخصیص و نسخ؟
۱۹. نظرات درباره تقطیع حدیث؟
۲۰. مسند و مستفیض و متصل؟
۲۱. مناوله چیست؟
۲۲. تاثیر شان و سبب نزول درقرآن؟
۲۳. فرق شبهه و سوال؟
۲۴. اندیشمندان مستشرق و خاورشناس؟ به تفکیک مستشرق و خاورشناسان
۲۵. اندیشمندان عرب زبان؟
۲۶. اسم رجال مجلسی؟
۲۷. اسم رجال حلی؟
۲۸. اسم کتاب غریب الالفاظ زمخشری
۲۹. النهایه مال چه کسی هست؟
۳۰. علت اسباب نزول؟
۳۱. اجمال در حدیث؟
۳۲. صرفه چیست و اولین شخص قائل به صرفه؟
۳۳. عادل بودن راوی زیر شاخه کدام علم است؟
و…
2- روز ۷ خرداد ساعت ۸ و نیم صبح تا یک ساعت بعد از اذان ظهر طول کشید، بعد از بررسی مدارک چند نفر چندنفر میفرستادن داخل برای مصاحبه، چهار استاد به طور جداگانه مصاحبه می کردند همشون تو یه اتاق بودن،
اولین استاد بیوگرافی و هدف و علت دکترا خوندن و رزومه آشنایی با ترم افزار و اطلاعات عمومی رو بررسی می کرد
دومین استاد، سوالات علمی از مصطلحات حدیث مثل مدرج، معیارهای نقد حدیث فرق حدیث متصل و مسند و بحث قرائات تحلیلی می پرسید ازمون خواست ورد عملی کار کنیم و در مورد نرم افزارهای نور عملی سوال می کرد نحوه کار باهاشون، شرایط راوی چیه ، اگه کلینی از یه نفر روایت کرد ثقه است؟ حدیث مخالف عقل قابل قبوله؟ اگه نه پس پرواز سلیمان بر سر ابر قبول نیست؟ و…
سومین استاد، متن خوانی سوال از ترجمه و انواع ترجمه ، یه آیه خوند و گفت شما ادامش بخون ، چند آیه متشابه نام ببر
چهارمین استاد در مورد تفاسیر قرآن ترتیبی و موضوعی و تفسیر بر اساس نزول ،
ربط قرائات با تحریف قرآن تحلیلی و …
اساتیدو نمی شناختم مدیرگروه دکتر بستانی بودن و استاد مطوری هم بودن
دانشگاه آزاد تهران
1-دانشگاه آزادتهران مرکز: آقای دکترایازی ودکترهمامی ویه خانم دکتر مصاحبه میکردن.اول یه متن مجمع خوندم.ترجمه وچند تا ترکیب پرسیدن.آقای ایازی تعریف سبب نزول وفرقش باشان نزول روپرسید.سوال حدیثی هم تعریف حدیث متصل و مرفوع و موقوف و مقطوع روپرسیدند
2- دانشگاه آزاد منظم بودند و سر وقت می فرستادند برای مصاحبه. سه اتاق رو برای مصاحبه در نظر گرفته بودند که در هر کدام سه استاد حضور داشتند و کار سریع پیش می رفت
مدارک و رزومه پژوهشی رو یکی از اساتید چک می کردند
اتاقی که بنده برای مصاحبه رفتم خانم دکتر حاجی عبد الباقی حضور داشتن و دو استاد آقا که بنده نمی شناختم
یه مقدار درباره دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ازم سوال کردند و بعد با سوالات علوم قرآنی شروع کردند
درباره تحریف ناپذیری قرآن و دلایل تحریف نشدن قرآن از نظر مسلمانان و برای اثبات به غیر مسلمانان پرسیدند
بعد مجمع خوانی بود و اعراب و نکات عربی در متن آیات. نکات تفسیری از همون بخش
حدیث هم اصطلاحات حدیثی رو به طور کاربردی پرسیدن که از بنده مخرَج و استخراجات و کاربردش و …. رو پرسیدند
جوش بسیار دوستانه بود برخورد اساتید عالی بود. در کل سه رشته در حال مصاحبه بود که اکثر داوطلبان رشته علوم قرآن و حدیث بودند
دانشگاه پیام نور
1-در دانشگاه پیام نور معطلی زیاد بود و اصلا همه چی به هم ریخته بود و شماره ها قاطی بود و مسئولان آشنایی زیادی به روال نداشتن و هرکس یه حرفی میزد حتی بین معطلی اونجا شایعه شده بود باید به مرکز تحصیلات تکمیلی هم بريم و اینکه دوباره ما رو فرستادن رفتیم پیاده پول ریختیم به حساب فيشش رو آوردیم
ولی مصاحبه کننده های هر دو رشته در مجموع متوسط بودند البته علوم قرآن و حدیث خوب بود اساتيد
ولی من انتظار داشتم چون مصاحبه دکتری هستش خیلی منظم باشه که اصلا اینطور نبود
و کارمندان هم که دیگر هیچ….